Doorgaan naar hoofdcontent

Geloofsopvoeding - Bijbelthema met peuters - Mozes 1


Deze week stonden we stil bij Mozes' geboorte. Hij werd door zijn moeder in geloofsvertrouwen in een biezen mandje gelegd. Ik vond het vroeger al een aangrijpende geschiedenis, maar nu ik moeder ben al helemaal! En dan te bedenken dat er krokodillen in de rivier de Nijl zwemmen... Jochebed had een rotsvast vertrouwen op God, denk je niet?!

We hebben een mandje gemaakt wat lijkt op het mandje waar Mozes in gelegen werd. Daarbij maakten we de Nijl een stukje na met riet en steentjes. De krokodillen lieten we achterwege, want daar kon onze peuter niet van slapen... Hier kun je het Bijbelthema van deze week downloaden.

Volgende week gaan we verder met Mozes, maar nu met de tien plagen. Hoe en wat, dat lees je volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Geloofsopvoeding - Bijbelthema - Goede Vrijdag en Pasen

Goede Vrijdag en Pasen zijn hele belangrijke gedenkdagen van de kerk. Om hier met de kleintjes bij stil te staan, hebben wij rond dit thema geknutseld. Zo zijn ze een poosje bezig en beklijft het beter merken wij. De Bijbelteksten die we leren, hebben we vorig jaar ook geleerd met onze oudste, toen 2,5 jaar. En hij kon ze nu nog opzeggen! Dat geeft mij veel positieve moed om verder te gaan! Misschien lukt dat bij jouw kind niet, maar dat is niet erg! Misschien kan jouw kind over een jaar wel reproduceren wat je samen gemaakt hebt of wat je besproken hebt. Ieder kind is anders! Je kunt het Bijbelthema hier downloaden.

Geloofsopvoeding - Bijbelthema - Mozes 2 - De tien plagen

Afgelopen twee weken hebben we hier thuis nagedacht en gewerkt over de tien plagen. Bijzonder om te zien dat de Farao steeds midden in een plaag de Israëlieten zo zou willen laten gaan, maar als de plaag weer weg was, kwam hij op zijn besluit terug. Dat hij dat nu een of twee keer deed, dat kun je misschien nog wel begrijpen, maar dat er tien plagen voor nodig waren om het volk te laten gaan! Ik snap dat niet. Hij begreep toch wel dat het de God van Israël menens was? Zelf zijn oudste zoon moest sterven! Laat ik maar niet te hard oordelen. Hoeveel preken heb ik al gehoord? Hoeveel werk heeft de Heere, met eerbied gesproken, al niet aan mij gehad? We hebben deze week de plagen allemaal uitgebeeld, visueel gemaakt. Door iedere plaag op een vlaggetje uit te werken, konden we er een vlaggenlijn van maken.Verder is er deze week een nieuwe Bijbeltekst om te leren en een nieuw Bijbellied. Hier kun je het hele bestand downloaden en gratis printen. Stuur je me een foto van wat jullie h

Printable - Ik leg de namen van mijn kind'ren in Uw handen

IK LEG DE NAMEN VAN MIJN KINDEREN IN UW HANDEN Dit gedicht hing als tegeltje bij mijn opa en oma aan de schoorsteenmantel. Ik had een opa, die bijna nooit een woord zei, maar als hij sprak, dan had het inhoud, dan luisterde je als kind. Dat is iets wat ik me nog goed kan herinneren. . Wat me misschien nog wel meer bij blijft is de manier waarop hij sprak door te doen. Hoe hij als boer omging met zijn dieren, sprak van diepe eerbied voor de Schepper en het geschapene. De manier waarop hij het gebed uitsprak, getuigde van groot ontzag voor God. De manier waarop hij voor zijn gezin zorgde, sprak van een groot verantwoordelijkheidsgevoel als priester in zijn gezin. . Ook dit gedicht spreekt over de manier waarop hij met zijn kinderen en kleinkinderen omging: ze werden dagelijks in Gods hand gelegd. . Ik mis deze man ontzettend. Juist nu ik zelf kinderen heb en er soms moeilijkheden zijn, denk ik nog vaak aan zijn manier van aanpak. Wat schiet ik hierin tekort! Wat wil ik zel