Doorgaan naar hoofdcontent

Ter overdenking - Ik weet het niet...

Wat zou ik graag weer eens een stukje schrijven, iets inspirerends of bemoedigends willen delen. Het lukt me niet. M'n hoofd zit o. a. vol met het coronavirus en ons plots veranderde gezinsleven door alle maatregelen van de overheid. Hoe zou ik nu iets kunnen schrijven waar een ander wat aan heeft?
.
Ik zie allerlei prachtige dingen voorbij komen van mensen die elkaar helpen door materiaal te delen om nu met de kinderen te doen. Een ander roept op om ouderen en getroffen mensen kaarten te sturen. Weer anderen relativeren de hele situatie en moedigen je aan je geen zorgen te maken. Ik merk dat ik nog niet zover ben. Ik zit nog midden in een proces van het laten bezinken en acceptatie. Het vliegt me allemaal naar de keel en ik zie op dit moment leeuwen en beren op de weg .
Toch moet ik mij niet bezorgd maken! Ik luisterde vanmorgen een podcast van ds. IJsselstein over dit thema. Het greep me enorm aan! Dit is waar ik de hele tijd mee bezig ben. Het bezet me zo erg, dat ik m'n Bijbel nauwelijks open en dat ik het gebed laat versloffen. Ik kijk alleen maar angstig om me heen!

Bij deze podcast hoorde Lukas 12: 22-34. Ik heb het erbij gepakt en gelezen. En wat is dit op mij en op deze tijd van toepassing! 'Wie toch van u kan met bezorgd te zijn één el tot zijn lengte toedoen? Indien gij dan ook het minste niet kunt, wat zijt gij voor de andere dingen bezorgd?' Ja, zo is het! Met bezorgd zijn, kan ik niets bereiken! Het is nergens een effectief middel voor!
.
Hoe heerlijk rijk en vertroostend is het onderwijs van de Heere Jezus, want Hij laat het hier niet bij! Hij zegt niet zoals de wereld alleen maar: wees niet bezorgd, nee, Hij voegt er nog meer aan toe: '(...) Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.' Wat zorgt de Heere goed voor de mensen, maar in het bijzonder voor zijn kinderen! Laat het een aansporing zijn om Hem en Zijn Koninkrijk, juist in deze onzekere tijd, te zoeken.
.
Ik mag me zorgen maken, als ik die zorgen maar voor God neerleg en ze bij Hem laat in de wetenschap, dat Hij weet wat goed voor mij is. Ik laat mijn Bijbel deze dagen open liggen bij Lukas 12...

(geplaatst op Instagram op 19-03-2020) 


Photo by Edward Howell on Unsplash

Reacties

Populaire posts van deze blog

Geloofsopvoeding - Bijbelthema - Mozes 2 - De tien plagen

Afgelopen twee weken hebben we hier thuis nagedacht en gewerkt over de tien plagen. Bijzonder om te zien dat de Farao steeds midden in een plaag de Israëlieten zo zou willen laten gaan, maar als de plaag weer weg was, kwam hij op zijn besluit terug. Dat hij dat nu een of twee keer deed, dat kun je misschien nog wel begrijpen, maar dat er tien plagen voor nodig waren om het volk te laten gaan! Ik snap dat niet. Hij begreep toch wel dat het de God van Israël menens was? Zelf zijn oudste zoon moest sterven! Laat ik maar niet te hard oordelen. Hoeveel preken heb ik al gehoord? Hoeveel werk heeft de Heere, met eerbied gesproken, al niet aan mij gehad? We hebben deze week de plagen allemaal uitgebeeld, visueel gemaakt. Door iedere plaag op een vlaggetje uit te werken, konden we er een vlaggenlijn van maken.Verder is er deze week een nieuwe Bijbeltekst om te leren en een nieuw Bijbellied. Hier kun je het hele bestand downloaden en gratis printen. Stuur je me een foto van wat jullie h

Geloofsopvoeding - Bijbelthema - Goede Vrijdag en Pasen

Goede Vrijdag en Pasen zijn hele belangrijke gedenkdagen van de kerk. Om hier met de kleintjes bij stil te staan, hebben wij rond dit thema geknutseld. Zo zijn ze een poosje bezig en beklijft het beter merken wij. De Bijbelteksten die we leren, hebben we vorig jaar ook geleerd met onze oudste, toen 2,5 jaar. En hij kon ze nu nog opzeggen! Dat geeft mij veel positieve moed om verder te gaan! Misschien lukt dat bij jouw kind niet, maar dat is niet erg! Misschien kan jouw kind over een jaar wel reproduceren wat je samen gemaakt hebt of wat je besproken hebt. Ieder kind is anders! Je kunt het Bijbelthema hier downloaden.

Printable - Ik leg de namen van mijn kind'ren in Uw handen

IK LEG DE NAMEN VAN MIJN KINDEREN IN UW HANDEN Dit gedicht hing als tegeltje bij mijn opa en oma aan de schoorsteenmantel. Ik had een opa, die bijna nooit een woord zei, maar als hij sprak, dan had het inhoud, dan luisterde je als kind. Dat is iets wat ik me nog goed kan herinneren. . Wat me misschien nog wel meer bij blijft is de manier waarop hij sprak door te doen. Hoe hij als boer omging met zijn dieren, sprak van diepe eerbied voor de Schepper en het geschapene. De manier waarop hij het gebed uitsprak, getuigde van groot ontzag voor God. De manier waarop hij voor zijn gezin zorgde, sprak van een groot verantwoordelijkheidsgevoel als priester in zijn gezin. . Ook dit gedicht spreekt over de manier waarop hij met zijn kinderen en kleinkinderen omging: ze werden dagelijks in Gods hand gelegd. . Ik mis deze man ontzettend. Juist nu ik zelf kinderen heb en er soms moeilijkheden zijn, denk ik nog vaak aan zijn manier van aanpak. Wat schiet ik hierin tekort! Wat wil ik zel